Menu

סמותראקי – האי של ההיפים

31/12/21

כבר זמן רב אני שומעת על האי סמותראקי – האי של גאיה אמא אדמה וההיפים. שמו של האי עובר מפה לאוזן כבר שנים כאי ייחודי שממגנט אליו אנשים עם תודעה חופשית, חובבי רייבים ומסיבות, היפרסטרים ואנשי רוח.

לשמחתי, עוד בטרם הספקתי לבקר בו, היה שם יניב דוידסון, חובב יוון מושבע שמייעץ כבר מספר שנים למטיילים בצפון יוון, והוא זה שאיפשר לי להציג בפניכם את האי מזוית הראיה שלו. לפניכם סיפור הטיול שלו, שאין לי ספק שיעורר את החושים שלכם ויגרום לכם לחשוב על סמותראקי כיעד הבא:

 

עיר הבירה של סמותראקי – חורה. Chora Samothraki

 

אחרי שנתיים שלא הייתי ביוון בעקבות הטלטלה שהעולם עבר, טלטלה שלא דלגה על עולם הטיולים והטיסות, מצאתי את עצמי מתלבט יותר מבעבר לאיזה יעד לטוס ביוון.

רציתי משהו מיוחד. מקום שלא הייתי בו, מקום פחות מוכר ועם ערך מוסף. לא רציתי סתם עוד אי יווני לרזומה, אחרי הכול מי יודע מתי שוב תהיה לי הזדמנות לטוס לחו”ל בתקופת חוסר הוודאות הזו, עם כל כך הרבה שינויים והגבלות וכללים שמשתנים מיום ליום, במיוחד לנוסעים לא מחוסנים ובלי תו ירוק מסיבות שונות. ההחלטה נפלה – סמותראקי, אי קטן בצפון מזרח יוון, באזור פחות מוכר של ארץ הטיולים הנפלאה הזו, בהשוואה לזגוריה, פיליון, והפלפונס, היעדים העיקריים בקרב מטיילים ישראלים ביוון בשנים האחרונות.

 

Port of Kamariotissa Samothraki

 

אל סמותראקי לא מגיעים תיירים שמחפשים איים בסגנון הקיקלאדים כמו מיקונוס ופארוס.

אין בסמותרקי מלונות גדולים ומפוארים.

אין חופי ים חוליים זרועים בשמשיות אחת ליד השנייה, ואין מועדוני לילה.

לסמותראקי מגיעים מטיילים שאוהבים פשטות, שקט ושלווה, מקום בו אפשר להיות קרובים ולהתחבר לטבע ולעצמנו, מקום עם אווירה רוחנית מיסטית מעט.

האי שלעיתים מזכיר את אירלנד ולעיתים את הוואי, מאז ימי קדם הוא מהווה מוקד משיכה למטיילים שהיו בעיקר אנשים דתיים, הרפתקנים, פילוסופים, אמנים ואפילו מלכים, ואלים!

 

 

בשנים האחרונות האי מושך אליו מטיילי מסיבות ופסטיבלים מסגנון RAINBOW.

המקומיים עדיין זוכרים פסטיבל מוזיקה גדול ב 2011 שהתאפיין בכמות גדולה של ישראלים שהגיעו אליו.

 

 

 

איך מגיעים לסמותראקי

 

לסמותראקי מגיעים בהפלגה מהעיר אלכסנדרופולי הקרובה לגבול יוון – טורקיה.

על מנת להגיע לאלכסנדרופולי אפשר צריך לטוס מאתונה או מסלוניקי, או דרך היבשה מסלוניקי.

הדרך מסלוניקי לאלכסנדרופולי אורכת כארבע שעות נסיעה בכביש אגרה חדש ומהיר, ואפשרות אחרת היא לקחת את אחד האוטובוסים הנוחים והישירים שיוצאים כמעט כל שעה מסלוניקי לאלכסנדרופולי.

מי שנוסע ברכב שכור, מומלץ לעצור בדרך לביקור בעיר ,kavala שיש בה רובע עתיק יפה וחופים שווים בקרבת מקום. שנקראת על שם הקבלה היהודית!

 

 

מאלכסנדרופולי לסמותראקי

 

העיר אלכסנדרופולי הפתיעה אותי לטובה. היא לא הייתה כלל מוזנחת ושכוחת אל כמו שנכתב עליה בכמה מדריכים.

המקום עבר שדרוג, השקיעו בתשתיות, העיר נקייה ומטופחת, ויש בה כמות עצומה של בתי קפה, טברנות, מסעדות ומקומות בילוי וכולם מלאים ושוקקים גם בספטמבר.

חובבי כדורגל יכולים אפילו לצפות בחינם במשחק ביתי של הקבוצה המקומית מהליגה השנייה, חוויה מומלצת ביוון שהיא מדינה שתרבות הספורט מפותחת בה.

עבורי, אלכסנדרופולי הייתה רק תחנת מעבר ליעד הבא, מקום ללינה בקרבת הנמל ממנו הפליגה המעבורת עם שחר לאי סמותראקי.

אחרי קצת פחות משעתיים של הפלגה נעימה ביותר, במעבורת גדולה ומרווחת  כמעט בקו ישר מאלכסנדרופולי, הגענו לנמל kamarotissa שנמצא בצד הצפוני של האי.

(השחפים ליוו את המעבורת כמעט לאורך כל ההפלגה)

 

 

kamarotissa

 

אין לסמותרקי נמל טבעי מוגן, ואולי זאת אחת הסיבות לכך שהאי פחות התפתח מבחינה תיירותית.

kamarotissa זה מקום טוב להתמקם לטיולי כוכב באי. אפשר ללון באחד הפנסיונים והמלונות המשפחתיים הצנועים. מחוץ לעונה אין צורך אפילו להזמין מראש. פשוט מגיעים לנמל, מתיישבים באחד מבתי הקפה ומהר מאוד יארגנו לכם ואפילו יסיעו אתכם למקום לינה. אפשר לשכור טוסטוס או רכב קטן מאחת הסוכנויות שנמצאות ממש מול המעבורת, ולנסוע בכבישים הכמעט שוממים לכל מקום באי. בערב הנמל שהיה מנומנם בשעות היום התמלא בבני אדם שבילו בבתי הקפה הטברנות והמסעדות שכולם מול הים.

 

View of Samothraki island and port Kamariotissa from the ferry in the sea, Greece

 

 

THERMA

 

אחד המקומות הפופולריים בסמותראקי הוא THERMA על שם המעיינות החמים באזור. זהו כפר קטן, שאולי יזכיר למטיילים שהיו במזרח מקומות כמו רישיקיש או לה שבהודו. ב THERMAמתקבצים יוונים ומטיילים מכל העולם, לאכול, לשתות, לנגן , ולטבול בבריכות המים החמים, וסתם TO HANG OUT

לא רחוק מ THERMA יש אולי את אתר ה free camping הגדול ביותר ביוון בו יש פעילות רוחנית ואמנותית אינטנסיבית

אפשר לקבל מסאז’ים, להשתתף בסדנאות יוגה, ללכת להופעות מתוכננות וספונטניות. יש גם אומנות וסדנאות בטבע, וכמובן אפשר לקנות תכשיטים ופריטי אומנות שונים אותם מכינים התושבים הססגוניים והיצירתיים.

כל האזור הזה הוא מין מטרופולין של אוהלים, ערסלים, קרוואנים וצורות שונות ומשונות של בתים ניידים.

אפשר למצוא את הדיירים בתוך היערות, על שפת הנחלים, וכמובן בחוף הים. התושבים הלא-מקומיים האלו כוללים את ההיפים הזרוקים המוכרים כבר משנות השישים, וגם זנים חדשים שהתפתחו בשנים האחרונות. לי הם נראו זן היברידי של היפים ופנקיסטים, שמאפיינים אותם בעיקר קעקועים ו body piercing רבים ביותר!!

 

 

 

חופים וטיולים

 

אחת האטרקציות של האי היא הליכה לא מאומצת בשביל מקסים לאורך נחל אל בריכות ומפלי פוניאס Fonias

מי שרוצה ויכול, אפשר להמשיך ולטפס מעלה אחרי הבריכה הראשונה לשתי בריכות נוספות, אבל הדרך אליהם יותר הרבה יותר קשה ומאמצת ואפילו יכולה להיות קצת מסוכנת.

אפשר לשלב טיול ל Fonias עם בטן גב בחוף kipos שנמצא בקצה הדרום מזרחי של האי, זהו חוף שמתאים למשפחות, וגם

לאלו שאוהבים להתבודד ואת תרבות הנודיזם NATURALISM .

 

 

המים ב KIPOS יחסית שקטים וצלולים בגלל הצוקים המגנים מהרוחות, לכן מתאים גם לחובבי שנירקול וצלילה. (יש אפילו מועדון צלילה באי, שהמרכז שלו נמצא בנמל.)

כמו בכל האיים היוונים, גם בסמותראקי הצד הדרומי הוא השקט יותר עם פחות רוחות וגלים גדולים, ואחד החופים הפופולריים בדרום נקרא PACHIA AMOS, ולא רחוק ממנו  נמצא  החוף המדהים והמבודד לחלוטין ואתוס VATOS, חוף שנמצא בקצה של של קניון שבתוכו זורם נחל ה VATOR.

ההגעה לחוף VATOS היא רק בסירה או בהליכה מאתגרת. מומלץ למי שאין לו פחד גבהים, ולבעלי ניסיון בסיסי בטיפוס.

שמועות מספרות שבין חוף PACHIA AMOS לחוף VATOS ישנה סירה טרופה, הרפתקה נוספת למטיילים חובבי צלילה.

מחוץ לים ולטבע של האי יש כמובן את הכפרים.

חורה ,CHORA, היא הבירה של האי, שכמו באיים רבים שוכנת במעלה ההר, רחוק מהישג חרבם של שודדי הים שהגיעו לאזורים האלו בעבר.

זהו  כפר מסורתי, ציורי, שבו סמטאות, טברנות, וחנויות בוטיק, פסגה גבוהה שמתנשאת מעליו, ומבצר שנבנה ע”י הוניציאנים ששלטו תקופה באי.

בחורה ניתן לקנות את את הבירה המקומית אותה מייצרים במבשלת בוטיק באי, ואת הגבינות ושמן הזית האיכותי של הקואפרטיב של סמותראקי.

 

 

Small rocky bay with fine sand on the island of Samothraki in Greece

 

 

ישנם מקומות רבים לטייל באי, כל אחד צריך לבחור מה מתאים לו, ים, נחלים מעיינות, מפלים בריכות מים מתוקים, הליכות טרקים טיפוס הרים, ושוטטות בכפרים ובאתרים ארכיאולוגים. ישנם מיתוסים סיפורים ואגדות רבות על סמותראקי, ועל כן האי מושך אליו מטיילים שמגיעים בעקבות סיפורים על אי מסתורי, מיסטי וקדוש, אל מעיינות הנעורים שבו, אל הנביעות החמות הבוקעות מההר שלהן סגולות מרפא לגוף ולנפש.

אל סמותראקי מגיעים אנשים המחפשים חופש, אפשר לישון באי היכן שרוצים, יש חופש תנועה, חופש מטכנולוגיות, אפליקציות, תודעת המונים ותוים ירוקים.

מגיעים לאי לייצר הזדמנויות לפגוש אנשים חדשים וטובים מכל העולם, עם מודעות סביבתית וחברתית.

מגיעים לאי הקטן הזה בצפון מזרח יוון כדי ללמוד, לחוות, להתפתח רוחנית ורגשית, ולשתף אחרים אחרי שחוזרים הביתה.

 

תודה למיידן וישינסקי אותו פגשתי באי, מדריך הטיולים הנחמד הצנוע והמומלץ, הבעלים של החברה לגלות את העולם אחרת שבהשראת הסיפורים שלו כתבתי את המאמר הזה

 

 

הכותב: יניב דוידסון

מתגורר גר בפיליון יוון בקיץ, מטייל ביוון 40 שנה, מייעץ ומתכנן טיולים, ומדריך קבוצות ביוון.

ניתן ליצור איתו קשר כאן

Facebook Comments

עוד בגריקית

סניף נוסף של הבית קפה MOTIV נפתח בימים אלו ברחוב

איזה כיף שיצא לי להכיר את שני ורנר, החיה ומתגוררת

היום אני רוצה לספר לכם על מקום ייחודי באי לפקדה.

עינת תלם, ארט דיירקטורית, מעצבת תפאורות, יוצרת, אוצרת תוכן, מוציאה

לכל הכתבות

Instagram @ greekit

Instagram has returned invalid data.

Greekit

תקנון | גריקבלוג

Copyright 2018 @ גריקית

Developed by Tiran Digital Management Design by studio shlomit toledo